Naar het voortgezet onderwijs
In de laatste twee basisschooljaren richten wij de blik op het voortgezet onderwijs. We kijken welke vorm van voortgezet onderwijs voor elk kind het meest geschikt is. Om een verantwoorde keuze te kunnen maken zullen ouders moeten weten welke schooltypes en welke scholen er in de omgeving zijn. In oktober organiseren we daarom een informatieavond voor de leerlingen en ouders van groep 8 over het voortgezet onderwijs (VO). We vertellen de ouders dan over de verschillende niveaus van het VO, de wijze waarop we tot het advies komen en het tijdpad.
Vier zaken bepalen ons goed overwogen advies: 1. schoolvorderingen, 2. persoonlijke factoren, 3. intelligentie(wordt getoetst indien nodig ), 4. omgevingsfacoren. De schoolvorderingen meten wij met de toetsen van het CITO LVS, de methode gebonden toetsen en de IEP eindtoets voor groep 8. De persoonlijke factoren zijn: motivatie, enthousiasme, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen. Tevens komen deze factoren ter sprake tijdens de oudergesprekken. Als een leerling in aanmerking komt voor leerwegondersteuning of praktijkonderwijs wordt de NIO- of de ADIT toets afgenomen. Onder omgevingsfactoren verstaan we support van thuis en de kansen die geboden worden.
Alle factoren worden per leerling door de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur gewogen om een passend advies te kunnen geven. Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Met dit voorlopig advies weten ouders en leerlingen in welke richting de vervolgschool gezocht kan worden.
In januari volgt het definitieve advies met een nieuwe lijst met scholen. Aan de hand van deze lijst vullen de ouders een voorkeurslijst in. Deze voorkeurslijst leveren zij in de eerste aanmeldingsperiode in bij de school die de voorkeur heeft.
Alle basisschoolleerlingen moeten een eindtoets maken. Wij gebruiken hiervoor de IEP eindtoets. Het advies van de basisschool is leidend. Wanneer de uitslag van de IEP eindtoets hoger is dan het gegeven advies in januari zullen we dit in heroverweging nemen.
Binnen de regio Haaglanden zijn afspraken gemaakt rondom de plaatsing op het VO. Wij volgen deze afspraken. Na de kerstvakantie zijn VO scholen te bezoeken tijdens hun Open Dagen.
Na de aanmeldingsperiode wordt gegeken of de leerling plaatsbaar is. Sommige scholen hanteren een voorrangsbeleid bijv broer/zus. Het is belangrijk daarnaar te vragen. Op één en dezelfde dag krijgen alle leerlingen te horen op welke school van hun voorkeurslijst zij geplaatst zijn. Mocht de leerling niet in de eerste aanmeldingsperiode geplaatst zijn, dan volgt een tweede aanmeldingsperiode met een nieuwe voorkeurslijst van scholen die nog plek hebben. Plaatsing wordt dan bepaald door loting of matching.
Voor elke groep 8 leerling vult de basisschool een digitaal onderwijskundig rapport (OKR) in waarin de onderbouwing van het schooladvies staat. Hierin staan alle leer- en begeleidingsgegevens die noodzakelijk zijn om over te dragen. Het onderwijskundig rapport wordt ingevuld in POVO-OT. De basisschool geeft een duidelijke toelichting op het onderwijskundig rapport aan de ontvangende VO school. Ouders hebben het recht het OKR van hun kind in te zien voordat dit wordt overgedragen. De basisschool heeft de wettelijke verplichting ouders te informeren over de inhoud van het OKR en de bijlagen. Zij ontvangen tevens een kopie van het OKR en de bijlagen. Als de ouders het niet eens zijn met de inhoud van het OKR gaat de school met de ouders in gesprek. De school is niet verplicht de inhoud te wijzigen maar de ouders hebben wel het recht om hun eigen visie schriftelijk vast te leggen.
In juni organiseren veel VO scholen kennismakingsdagen voor hun nieuwe leerlingen. Ook bezoeken de leerkrachten van groep 8 samen met de leerlingen een aantal VO scholen. De hele procedure voor aanmelding op het VO kunt u nalezen op bovo haaglanden.
